zaterdag 7 februari 2009

Amor aan de borst bij Afrodite?


Dit beeld zag ik vandaag in het Koninklijk Paleis in Stockholm. Ik vroeg me af of dit Eros/Amor en Afrodite/Venus zijn? Afbeeldingen van borstvoedende vrouwen heb ik tot nu alleen maar gezien, waarbij de vrouw zich moederlijk over haar kind buigt. Hierbij ligt Afrodite bevallig en lijkt Eros stiekem even te zuigen aan haar borst, terwijl zij even niet oplet.

Ik ben op het net naar andere afbeeldingen op zoek gegaan van Afrodite/Venus/Amor/Eros en ik kwam deze Afrodite tegen, Het heet: De geboorte van Venus en is in 1863 gemaakt door Alexandre Cabanel. Afrodite ligt in een zelfde bevallige houding. De cupido's zuigen echter niet aan haar borst.



UPDATE 14 maart 2009:
In het boek 'Fresh Milk, the secret life of breasts' beschrijft de auteur de mythe dat Hercules/Heracles (onecht kind van de onsterfelijke Zeus/Jupiter en een sterfelijke vrouw) stiekem de borstmelk van een slapende Juno/Hera (echtgenoot van Zeus/Jupiter) drinkt, waarmee hij onsterfelijk zou worden. Een andere variant is dat Juno toestemt Hercules te adopteren, hem de borst geeft, maar hij is als baby al zo sterk, dat hij de tepel van Juno pijn doet. Juno duwt hem van zich af en zo morst er moedermelk. Uit deze druppels is het melkwegstelsel ontstaan.
Deze foto is gemaakt door Marie-Lan Nguyen en is een vaas uit het British Museum. Afgebeeld zijn Hercules aan de borst bij Juno.















De tekening daaronder is van een Etruskische spiegel waarbij een bebaarde Hercules aan de borst van Uni zuigt. "According to some traditions Zeus tricked Hera into giving Heracles suck while she slept. The Milky Way was caused by the spilled milk when she woke to discover the trick. On discovering that she was suckling a hated rival's child, she tore the infant from her breast, allowing the milk to squirt across the sky."

1 opmerking:

George Eliot zei

This sculpture:
Johan Niclas Byström- (1783 – 1848)
"Juno suckling Hercules"

:)